Otsikko
Tänään aamu-uutisissa kerrottiin miten firmat keksivät ihan omia ympäristömerkkejä, mitkä eivät siis tarkoita mitään. Mm "Aino" jäätelö mainittiin. Mistä…

Kysytty

Tänään aamu-uutisissa kerrottiin miten firmat keksivät ihan omia ympäristömerkkejä, mitkä eivät siis tarkoita mitään. Mm "Aino" jäätelö mainittiin. Mistä löytyy lisätietoja?

Vastaus

Vastattu

Aino-jäätelön pakkauksen merkinnöistä löytyy Ylen uutisjuttu elokuulta 2023 Aino-jäätelöä on markkinoitu harhaanjohtavalla tavalla | Kotimaa | Yle.

Yle on käsitellyt erilaisia ympäristömerkkejä myös vuonna 2022 Harhaanjohtava markkinointi, viherpesu ja tuotteiden erilaiset ympäristömerkit hämmentävät, selviää Kuluttajaliiton kyselyssä | Yle

Helsingin Sanomat käsitteli jutussaan 16.1.2024 EUn direktiiviehdotusta viherpesuun puuttumisesta EU aikoo puuttua viherpesuun järeillä keinoilla – Tätä se käytännössä tarkoittaa - Kotimaa | HS.fi

Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilla käsitellään markkinoinnin ympäristöväitteitä ja virallisiin ympäristömerkkeihin voit tutustua Kuluttajaliiton sivustolla Vastuullinen kuluttaminen: Ympäristö- ja energiamerkit | Kuluttajaliitto

Lisää osumia löydät esimerkiksi hakusanoilla viherpesu ja ympäristömerkit.

(Verkkosivuihin viitattu 26.3.2024)