Onko enää olemassa muita ns. sosiaalisten kirjanmerkkien verkkosovelluksia/sivustoja kuin Diigo?

Kysytty

Tämä ei varsinaisesti kuulu varmaankaan kirjastonhoitajan tehtäviin, mutta kysynpä silti. Onko enää olemassa muita ns. sosiaalisten kirjanmerkkien verkkosovelluksia/sivustoja kuin Diigo? Deliciouskaan ei taida enää toimia? Tai ainakaan se ei vaikuta footerinsa perusteella palvelulta, jonne syöttäisin salasanani (copyright yksityisellä henkilöllä). Tiedän, että on olemassa erilaisia referenssinhallintasovelluksia, ja käytän itsekin Mendeleytä, mutta haluaisin koota verkkosivuja jonnekin muualle ja Diigon ilmaisversion mahdollisuudet ovat kovin rajalliset.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Delicious on tosiaan myyty vuonna 2017 pienelle Pinboard-nimiselle kirjanmerkkipalvelulle (https://pinboard.in), joka mainostaa olevansa "kirjanmerkkipalvelu introverteille". Pinboard keskittyy sivun kuvauksen perusteella sosiaalisten ominaisuuksien sijaan kirjanmerkkien tehokkaaseen tallentamiseen ja hallintaan. Palvelun käyttö maksaa 11 dollaria vuodessa. Pinboardin turvallisuutta on vaikeaa yksiselitteisesti arvioida, mutta ainakin palvelu on jo varsin vakiintunut (perustettu vuonna 2009) ja verkkosivujen turvallisuutta arvioiva Web of Trust -sivusto pitää Pinboardia luotettavana: https://www.mywot.com/scorecard/pinboard.in.

Jos Pinboardin turvallisuus mietityttää, Harto Pönkän kirjoittamassa Open somekirjassa on suositeltu alla olevia Deliciousin kaltaisia sosiaalisia kirjanmerkkipalveluita:
- Pearltrees: Sosiaalinen kirjanmerkkialusta, jossa kirjanmerkit voi järjestää visuaalisesti miellekartan muotoon. Pearltreesin käyttö maksaa kolme dollaria kuukaudessa.
- Scoop.it: Deliciousin kaltainen linkkikokoelmien keräämiseen ja jakamiseen erikoistunut sivusto, jossa myös sosiaalisia ominaisuuksia, kuten linkkien kommentointi. Maksullinen versio maksaa tosin peräti 15 dollaria kuukaudessa ja ilmaisversiossa kirjanmerkkien määrä on rajoitettu viiteenkymmeneen. Pienen kirjanmerkkikokoelman hallintaan ilmaisversiokin voisi kuitenkin toimia.
- Pinterest: Pinterestissä voit kerätä linkkejä omalle seinälle. Painottunut erityisesti kuvien keräämiseen, mutta toimii periaatteessa myös linkkikokoelman hallinnassa. Pinterestillä on helppoa jakaa ja esitellä omia kirjanmerkkikokoelmia visuaalisesti kiinnostavalla tavalla muille käyttäjille.

Lisäksi näistä Wikipediassa luetteluista sosiaalisista kirjanmerkkipalveluista voi etsiä sopivia: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_social_bookmarking_websites.

Myös erilaisia muistiinpanosovelluksia voi käyttää kirjanmerkkien tallentamisessa. Oman käytön perusteella suosittelen Evernotea (https://evernote.com/intl/fi/), jolle on sovellukset kaikille yleisimmille mobiilialustoille ja tietokoneille sekä nettikäyttöliittymä. Evernotessa kirjanmerkkejä voi luokitella tageilla ja jakaa helposti muille esimerkiksi sähköpostiin tai mobiilisovelluksiin. Evernoten ilmaisversiollakin voi tallentaa käytännössä rajattomasti kirjanmerkkejä, koska peruskäyttöä on rajattu vain palveluun lähetettävän tiedostokoon perusteella.

Lähteet
Deliciousin myyntihistoria https://blog.pinboard.in/2017/06/pinboard_acquires_delicious/
Pönkä, Harto 2017. Open somekirja.