Otsikko
Talvisodan ajalta on peräisin sanonta "Kollaa kestää", joka ilmeisesti osittain vakiintui Erkki Palolammen samannimisen kirjan julkaisemisen jälkeen. Isälläni…

Kysytty

Talvisodan ajalta on peräisin sanonta "Kollaa kestää", joka ilmeisesti osittain vakiintui Erkki Palolammen samannimisen kirjan julkaisemisen jälkeen. Isälläni on mielikuva, että sotien aikana tämä lause olisi ollut näkyvästi sanomalehtien etusivuilla, kun Kollaa tai rintama yleisestikin oli kestänyt Neuvostoliiton hyökkäkset taas vähän aikaa. En ole kuitenkaan itse pystynyt löytämään yhtäkään esimerkkiä, jossa lause olisi ollut missään sanomalehdessä näkyvästi esillä ainakaan etusivulla Kollaan taistelujen aikana tai muutenkaan. Perustuukohan tämä mielikuva myyttiin ja alettiinko lausetta käyttää vasta myöhemmin, vai olisiko tällainen lehden etusivu olemassa?

Vastaus

Vastattu

Kollaa oli talvisodan aikana usein uutisissa, mutta ”Kollaa kestää” -sanaparia en sodan ajalta löytänyt otsikoista. Vanhin löytämäni maininta oli Aseveli-lehdessä 7.6.1940 julkaistu artikkeli Kollaan ristin käyttöönotosta:

”Kollaan risti on kunniamerkin tapainen ja kunniamerkkinä Kollaan taistelijat tahtovat sitä kantaakin. Siihen heillä on oikeus, sillä olivathan Kollaanjoen taistelut sotamme kaikkein verisimpiä ja samalla kunniakkaimpia. Kollaanjoki oli nimittäin ainoastaan viivytyslinja, mutta taistelijoittensa erinomaisen kunnon ja sitkeyden ansiosta se muuttui pääpuolustuslinjaksi. Jo joulukuussa vakuuttivat siellä aseveljet toisilleen: ”Kollaan täytyy kestää - ja Kollaa kestää”, ja niin se kestikin sodan viimeiseen hetkeen saakka.”

Elokuun lopussa 1940 lehtiin alkaa ilmestyä jo Erkki Palolammen teoksen mainoksia ja arvosteluita, ja sanonta alkaa elää omaa elämäänsä.