Talvi- ja jatkosodan sotapäiväkirjoja lukiessa törmää koordinaatteihin, kuten "x=7480 y=9425" ja "x=7230 y=9370" (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3445395…

Kysytty

Talvi- ja jatkosodan sotapäiväkirjoja lukiessa törmää koordinaatteihin, kuten "x=7480 y=9425" ja "x=7230 y=9370" (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3445395). Miten nämä koordinaatit pystyisi paikantamaan nykyään? Em. koordinaatit sijaitsevat jossain Poventsan (N 62.84817, E 34.83012) lähistöllä.

Vastaus

Vastattu

Ei se ihan helppoa ole. Tutkimme kirjallisuudessa julkaistuja sodan ajan karttoja, mutta ne eivät näytä täsmäävän sotapäiväkirjan koordinaatteihin.

Kysyimme asiasta eversti evp Pasi Kesseliltä, joka on mm. kirjoittanut suomalaisen tykistötaktiikan historian. Hänen mukaansa Poventsan alueelta oli todennäköisesti venäläisiä karttoja ja ehkä suomalaisten tekemiä pikakarttoja. Voi olla, että kyseessä on peitepiirroksen koordinaatteja, mutta yhtä hyvin ne voivat olla kartan p- ja i-koordinaatteja. Nelinumeroiset koordinaatit kuuluvat tietylle karttalehdelle. Pitäisi nähdä kyseinen karttalehti, jotta voisi yrittää sijoittaa koordinaatteja kartalle.

Oikea karttalehti voi olla esimerkiksi joukko-osaston asiakirjoissa Kansallisarkistossa, vaikka sitä ei olisi sotapäiväkirjan liitteeksi digitoitu.

Lähteitä ja kartastoja:

Linkkejä digitoituihin sota-aikaisiin karttoihin on kerätty myös alan harrastajien foorumille. Ehkä joukosta löytyy oikea kartta?

0 ääntä

Kommentit

Hei,

kiitos, näillä vinkeillä pääsin eteenpäin! Lopulta Kielletyt kartat 3 -kirja (ISBN 978-952-5671-16-2) näyttäisi tarjoavan ratkaisun. Sen sivulta 89 löytyy Poventsan alueen kartta, jossa karttaruutujen numerot (alkuosat "72" ja "93" koordinaateista "x=7230, y=9370") täsmäävät karttalehdellä näkyviin ruutuihin. Loppuosat, "...30" ja "...70" määrittävät tarkemman sijainnin ruudun sisällä kymmenen metrin tarkkuudella (ruutu on yhden neliökilometrin kokoinen). Nämä koordinaatit sijoittuvat suurin piirtein tähän: N 62.853299, E 34.828618. Samalta sivulta löytyvät myös koordinaatit x=7480, y=9425: suurin piirtein N 62.871852, E 34.849816.