Otsikko
Tallentavatko esim. Kansallisteatteri ja Helsingin Kaupunginteatteri esityksensä johonkin arkistoon? Jos näin on tehty,miltä ajalta näitä filmi…

Kysytty

Tallentavatko esim. Kansallisteatteri ja Helsingin Kaupunginteatteri esityksensä johonkin arkistoon? Jos näin on tehty,miltä ajalta näitä filmi/videotallenteita on olemassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin Kaupunginteatterista vastattiin, että he tallentavat nykyään kaikki esityksensä arkistoon. Esitysten tallentaminen alkoi 1980-luvulla satunnaisesti, kun ensimmäisiä videokameroita tuli myyntiin. Läheskään kaikista ei ole tehty tallennetta. Nauhamerkkejä on mm.  U-Matic, Beta, VHS-, Mini-DV.  2000-luvun alkupuolella on kuvattu jokainen esitys alkuun Mini-DV-nauhoille ja nykyään muistikortille.

Valitettavasti näitä tallenteita ei voi julkisesti esittää. Ne ovat vain teatterin sisäiseen käyttöön.

Kansallisteatterilta vastattiin, että heillä on oma pieni arkisto, jonka kokoelmiin kuuluu myös jonkin verran esitystallenteita. Vanhimmat niistä ovat VHS-kasetteja 1980-luvulta. Tallenteet on tarkoitettu teatterin omaan käyttöön ja niitä katsovat jonkin verran myös tutkijat. On huomattava, että nämä yhdellä kameralla kuvatut tallenteet ovat usein huonolaatuisia eivätkä parhaimmillaankaan anna kuin kalpean aavistuksen siitä, millainen elävä esitys on saattanut olla.