Otsikko
Tällainen pulma? Voiko poika sanoa missään tapauksessa...... "tyttöjen kanssa juteltiin siitä" tai tyttö sanoa "poikien kanssa juteltiin siitä".

Kysytty

Tällainen pulma? Voiko poika sanoa missään tapauksessa......
"tyttöjen kanssa juteltiin siitä" tai tyttö sanoa "poikien kanssa juteltiin siitä".

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaiselle tällainen ilmaisu kieltämättä vihjaa, että puhuja on samaa sukupuolta. Mutta jos ilmaisu esiintyy tilanteessa, jossa on esimerkiksi töissä miehiä ja naisia, mutta jompia kumpia on esimerkiksi jollain osastolla selvä enemmistö, eihän se väärinkään olisi miehen sanoa "tyttöjen kanssa". Tällaisessa tilanteessa olisi ehkä kuitenkin parempi lisätä lauseeseen jokin selventävä ilmaisu kuten "korjaamon poikien kanssa juteltiin siitä", jolloin asiasta puhuva nainen ei välttämättä laske itseään samaan ryhmään. Sen sijaan ilmaisu "muitten tyttöjen kanssa juteltiin" vahvistaa, että puhuja on samaa sukupuolta.

Jos ei sanojan sukupuolta voi tietää, kuulija tai lukija todennäköisesti olettaa, että ilmaisun käyttäjä on samaa sukupuolta kuin mihin hän viittaa. Siinä mielessä tällainen ilmaisu on aika vahvasti ilmaisua käyttävän sukupuoleen sidottu. Kiellettyä se ei tietenkään ole, mutta voi synnyttää väärinkäsityksiä.

Heikki Poroila