Otsikko
Taitolehdessä lukee, että Munsalan kansallispuvussa on hopeiset napit, mutta kaikissa kuvissa ja myytävissä puvuissa ne ovat kultaiset. Kumpi on oikea, vai…

Kysytty

Taitolehdessä lukee, että Munsalan kansallispuvussa on hopeiset napit, mutta kaikissa kuvissa ja myytävissä puvuissa ne ovat kultaiset. Kumpi on oikea, vai onko sillä väliä kumman väriset napit ovat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty
Suomen käsityömuseon Kansallispuku-kokonaisuudesta löytyy ohjaus Bragen pukutoimiston sivuille, jossa Munsalan naisen puvussa on hopeaiset napit ja miehen messinkinapit, https://brage.fi/sve/draktbyra/pukutoimisto/kansallispuvut/view-163967-…. Bragen pukutoimistosta voi kysyä lisätietoja, https://brage.fi/sve/draktbyra/pukutoimisto/kansallispuvut/ Dräktbyrå/pukutoimisto: 050 555 8258 draktbyrabrage.fi
0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Munsalan kansallispukuja on useita erilaisia. Ensinnäkin Munsalan naisen kansallispukuja on Bragen valkoimissa kaksi erilaista ja yksi Suomen Perinnetekstiilien (ent. Vuorelma) valikoimissa. Munsalan miehen kansallispukua on Bragen valikoimissa kaksi erilaista.

Brage, johon kirjasto yllä linkkasi, on suomenruotsalaisen alueen pukujen ns. "virallinen koti" - se siis vastaa pukujen tutkimuksesta, ohjeista ja tarvikkeista. Bragen sivulla sanotaan Munsalan naisen puvun napeista, että ne ovat silverfärgade, siis hopeanväriset. https://brage.fi/sve/draktbyra/draktbyran/folkdrakter/view-163648-86 Myös Taito-lehden artikkeli perustuu Bragen aineistoon ja haastatteluun.

Toisaalta Suomen Perinnetekstiilit, joka aiemmin tunnettiin Helmi Vuorelmana, on jo pitkään valmistanut omaa, yksinkertaistettua versiotaan Munsalan puvusta, ja se on yksi suosituimpia suomalaisia pukuja. Tässä puvussa näkee tosiaan useimmiten messingin värisiä nappeja: https://vuorelma.net/tuote-osasto/kansallispuvut/naisten-puvut/munsala-…

Molemmat versiot ovat "oikeita" kansallispukuja ja tärkeä osa suomalaisten kansallispukujen historiaa. Pukujen tarvikkeet ja ulkoasu ovat ennenkin vaihdelleet mm. saatavuuden ja muodin vaikutuksesta. Jos kuitenkin etsit vaihtoehtoa, joka on oletettavasti lähempänä puvun alkuperäisiä esikuvia, on Bragen versio se "alkuperäisempi."