Tahtoisin tietää mikä oli teoksen nimi jonka avulla opin aakkoset ja lukemaan. Se ei ollut mikään paksu kirja vaan enemmän lehden omainen,kiiltävä sivuinen,…

Kysytty

Hei!
Tahtoisin tietää mikä oli teoksen nimi jonka avulla opin aakkoset ja lukemaan. Se ei ollut mikään paksu kirja vaan enemmän lehden omainen,kiiltävä sivuinen, ohut ja aika iso. Muistissa olisi että kansi olisi ollut pääväriltään valkoinen jonkun kuvan kera (pöllö?). Aakkoset olivat kukin omalla sivullaan ja vieressä esimerkkinä sillä alkava kuva ja pieni lause tavutettuna. Valitettavasti mitään muuta en siitä osaa sanoa ja en yrityksistäni huolimatta ole sitä netistä löytänyt. Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lastenkirjainstituutin (http://www.lastenkirjainstituutti.fi) Onnet-tietokannasta löytyy suuri määrä kuvakirja-aapisia. Kansikuvatuntomerkkeihin tuntuisi sopivan ainakin Sari Jeussosen kirjoittama ja kuvittama Pikkuväen oma aapinen vuodelta 1987. Tietokannan kuvaus kertoo siitä näin: "Jokaisella sivulla kirjain, värikuva ja kahden säkeen runo suuraakkosilla ja tavutettuna. Esimerkiksi: 'Aa AKVAARIOKALALLA MUKAVAA ON ALTAASSA" "BANAANI ON HERKKUA KAIKKIEN, LASTEN SEKÄ AIKUISTEN.' Valkoisen kannen kuvassa pöllö kädessään karttakeppi, vieressä kirjoja. Takakannessa ruudukko, jossa aakkoset ja punaisella painettuja kuvia."

Kyseistä aapista ei löydy Tampereen kaupunginkirjaston kokoelmista, mutta Lastenkirjainstituutin kirjastosta kyllä. Kirjaston yhteystiedot ja aukioloajat löytyvät täältä: http://www.lastenkirjainstituutti.fi/kirjasto/.