Otsikko
Tahtoisin löytää runon ja runoilijan. Runossa puhutaan lapsesta; kuinka lapsen tulisi saada nousta siivilleen voidakseen laskeutua aikuisuuteen; kuinka…

Kysytty

Hei,
Tahtoisin löytää runon ja runoilijan. Runossa puhutaan lapsesta; kuinka lapsen tulisi saada nousta siivilleen voidakseen laskeutua aikuisuuteen; kuinka lapsesta ei ole vanhan rumuuden paikaksi.
Luin tätä runoa usein odottaessani poikaani vuonna 1989.

Kiitollisena jo näin etukäteen - teihin ja ammattitaitoonne syvästi luottaen.

Vastaus

Vastattu

Hei,

Tämä näyttää löytyvän Liisa Laukkarisen kokoelmasta Lapsen matka maailmaan, sen viimeisen osion (VI. Älä jätä perintöä, älä muuta kuin tarinat) kahdesta ensimmäisestä runosta (s. 153–154):

1. Lapsi ei ole unelma

--

Lapsen tulisi voida leijua lapsuus

ja laskeutua sitten omalle paikalleen

kuin muuttolintu,

joka palaa pitkältä matkalta, asettuu reviiriin

ja aloittaa elämäntehtävän

2. Lapsi ei ole ratkaisu

--

Lapsi on liian kaunis

vanhan rumuuden paikaksi.

Teos on lainattavissa Jyväskylän pääkirjaston varastosta. Varastokappaleista pitää tehdä varaus etukäteen, ja niitä noudetaan aamupäivisin. Lukusalikappale löytyy myöskin Jyväskylä-kokoelmasta pääkirjaston kolmannesta kerroksesta, sitä voi siis lukea paikanpäällä kirjastossa.

https://keski.finna.fi/Record/keski.26801