Taas on se aika vuodesta pohtia näitä: Palaavatko esim. linnun- ja oravanpoikaset pesimään ns. synnyinseuduilleen? - Olen seurannut mm. lokkeja kaupungissa…

Kysytty

Taas on se aika vuodesta pohtia näitä:
Palaavatko esim. linnun- ja oravanpoikaset pesimään ns. synnyinseuduilleen?
- Olen seurannut mm. lokkeja kaupungissa ja viereisen talon katolle palaa joka kevät lokkipariskunta pesimään. Edelliskesänä ne saivat 3 poikasta. Tulevatko nuokin poikaset takaisin synnyinseuduilleen? Etsivätkö puolisot täältä jne.?
- Entäs esim. oravat? Pihapiirissämme asustaa oravia, jotka saavat joka kesä muutaman poikasen. Minne poikaset muuttavat aikuistuessaan? :)

Vastaus

Vastattu

Kysymyksesi on sellainen, että ehkä se kannattaisi lähettää Luontoiltaan, jossa on todellisia luontoasiantuntijoita.
https://yle.fi/aihe/s/luonto/luontoilta-osallistumisohjeet

Myös Suomen luontolehdellä on kysymyspalvelu: https://suomenluonto.fi/lehti/kysy-luonnosta/

Kirjastossa on paljon kirjoja linnuista ja nisäkkäistä, mutta tällaiseen pohdiskelevaan kysymykseen niistä on aika vaikea löytää vastausta.