Otsikko
Taas kerran Miksi NHL jääkiekko liigassa ei pelata pronssi ottelu sarjaa ja toinen kysymys onko teillä tietoa miksi Yleisradio teki vain kaksi susikoira Roi…

Kysytty

Hei taas kerran

Miksi NHL jääkiekko liigassa ei pelata pronssi ottelu sarjaa ja toinen kysymys onko teillä tietoa miksi Yleisradio teki vain kaksi susikoira Roi kirjaa TV sarjaksi? näihin kysymyksiini olisi mukava saada vastaus iso kiitos valmiiksi teille kaikille jotka yrittävät vastata sähköpostilla näihin kysymyksiini samalla toivon hyvää kesää kaikille teille

Vastaus

Vastattu

Amerikkalaiset palloilusarjat  – NHL, NFL (jalkapallo), MLB (baseball), NBA (koripallo) –  ovat poikkeuksetta cup-tyylisiä kilpailuja, joissa pelataan yksinomaan voitosta – amerikkalaisessa katsannossa vain voittopokaali sekä siihen liittyvä maine ja kunnia ovat merkityksellisiä: kaikki muut ovat häviäjiä. Koska "hopeaa" tai "pronssia" ei näissä sarjoissa tunneta, ei niissä tunneta myöskään pronssiottelu-käsitettä – vastaava amerikkalainen nimitys olisi "third place finals" ("loppuottelu kolmannesta sijasta").

Jalkapallosarja NFL:ssä pelattiin "pronssiottelut" vuosina 1960–69. Amerikkalaiselle urheilumentaliteetille kuvaavaa on, että oikopäätä "häviäjien finaalin" leiman saaneita pelejä muistellaan urheilupiireissä edelleen huonona ideana, ja kolmannesta sijasta kamppailun merkityksellisyyden voi tiivistää ytimekkään kysymyksen muotoon: jos jo toiseksi jäänyt on häviäjä, mitä sitten onkaan tulla kolmanneksi?

The NFL Used to Play a Third-Place Game, a "Losers' Bowl for Losers" | Mental Floss
NFL consolation game wasn’t exactly a Super idea – Pasadena Star News

Englanninkielentaitoisille seuraavassa keskustelussa esitetään koko joukko syitä siihen, miksi NHL:ssä ei erikseen pelata kolmannesta sijasta:
Why don't the Stanley Cup Playoffs have a 3rd place match/series? : r/hockey (reddit.com)

Jos ajatellaan 1980-luvun kotimaista lapsille ja nuorille suunnattua sarjaohjelmatuotantoa kokonaisuutena, voisi Susikoira Roin seikkailuista puhuttaessa ehkä sanoa niitä tehdyn pikemminkin peräti kuin "vain" kaksi. Jo jälkimmäisen sarjan ensiesityksen aikoihin arveltiin sen jäävän myös viimeiseksi. Keskeisimpänä syynä tähän oli "se tavallinen tarina" lapsinäyttelijöiden varaan rakentuvissa tuotannoissa: näyttelijät kasvavat ulos rooleistaan, ja sarjan jatkuvuuden tuntu kaudesta toiseen kärsii, jos keskeisten osien esittäjiä joudutaan vaihtamaan. Roita esittänyt entinen poliisikoira Jami oli 11-vuotiaana jäämässä viettämään ansaittuja eläkepäiviä omistajansa Lauri Kanervan seurassa Orivedellä (Jami kuoli 1990 13-vuotiaana), ja Tomia näytellyt Paavo Westerberg arveli Katso-lehden haastattelussa jo 15 vuotta täyttäneenä "jäävänsä eläkkeelle lapsiosista".

Susikoira Roi hurmasi myös nuorten tv-sarjana – pääosan esittäjästä Paavosta tuli monelle idoli | Elävä arkisto | yle.fi
Susikoira Roin seikkailu saaristossa – poliisikoira Jami oli rodulleen kunniaksi | Elävä arkisto | yle.fi
Roin seikkailut jatkuvat – Paavolle tulvii postia. – Katso 37/1988