Syntyikö yskänlääkkeet kieltolain seurauksena?

Kysytty

Syntyikö yskänlääkkeet kieltolain seurauksena?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyjä viitta ilmeisesti heroiinin, alkoholin ja muiden huumaavien aineiden käyttöön yskänlääkkeissä. Yskänlääkkeitä on vuosisatojen ajan käytetty yskänärsytyksen helpottamiseen ja limanirrotukseen. Vaikuttavina aineina käytettiin erilaisia yrttejä. Esimerkiksi 1800-luvulla yleistyi edelleenkin käytössä olevan efedriinin käyttö yskänlääkkeissä. Heroiinin käyttö yskänlääkkeissä omaksuttiin Saksassa 1880-luvulla.Käytäntö levisi Suomeenkin vuosikymmenien aikana. Yskänlääkkeitä on siis käytetty eri puolilla maailmaa jo ennen kieltolakia. Koska lääkkeissä on vaikuttavina aineina käytetty erilaisia huumaavia aineita, lääkkeitä on käytetty myös muihin tarkoituksiin. Asiasta kannattaa lukea Mikko Ylikankaan kirja, joka on liitetty lähteisiin.

Lähteitä:

Ylikangas, Mikko: Unileipää, kuolonvettä, spiidiä : huumeet Suomessa 1800 - 1950 (Atena, 2009).
Yle.fi : Huume Suomi -yskänlääkkeet