Suomi on tänä vuonna lehdistönvapaudessa sijalla 5. Mitä se tarkoittaa? Vieläkö löytyy paljon asioita joista ei vain voi kirjoittaa tai mitä ei uskalleta…

Kysytty

Suomi on tänä vuonna lehdistönvapaudessa sijalla 5. Mitä se tarkoittaa? Vieläkö löytyy paljon asioita joista ei vain voi kirjoittaa tai mitä ei uskalleta julkaista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Toimittajat ilman rajoja -järjestön 2.5.2022 julkaistun tiedotteen mukaan Suomi sai kärkimaata Norjaa selvästi huonommat pisteet sekä journalismin laillisten  puitteiden että taloudellisten toimintaedellytysten osalta.

Lailliset toimintaedellytykset viittaavat ainakin Helsingin Sanomain kolmen toimittajan saamiin syytteisiin viime syksynä. Toimittajat kirjoittivat Puolustusvoimien Viestikoekeskuksesta kertovan jutun ja julkaisivat sen, mistä rapsahti syyte.

Suomalainen lehdistö - ja media muutenkin - on hyvin keskittynyttä, mikä sekin rajoittaa sananvapautta. On helppo myös palautella mieliin, miten Suomessa on vähän kerrassaan lakkautettu ns. maakuntien kakkoslehdet. Vain sitoutumattomat porvarilliset lehdet ovat käytännöllisesti katsoen jääneet jäljelle.

https://www.toimittajatilmanrajoja.fi/post/kuolemanvaara-demokratioille…