Otsikko
Suomessa laadittiin 1930 ns. kommunistilait, joiden nojalla lopetettiin lehtiä ja kiellettiin kirjoja. Laki tuli voimaan 1931. Haluaisin listan kielletyistä…

Kysytty

Suomessa laadittiin 1930 ns. kommunistilait, joiden nojalla lopetettiin lehtiä ja kiellettiin kirjoja.
Laki tuli voimaan 1931. Haluaisin listan kielletyistä kirjoista ja lopetetuista lehdistä.

Vastaus

Vastattu

Tällaista listausta ei ole avoimena saatavilla, vaan sen kokoaminen vaatii asiointia oikeusministeriön arkistoon. Näiden ns. kommunistilakien mukaan oikeusministeriöllä oli valta määrätä painokirjoitus toistaiseksi lakkautettavaksi. Tätä varten piti nostaa painokanne. Oikeusministeriön arkistosta löytyy luettelo oikeusministeriön nostamista painokanteista (1919-1939): https://www.finna.fi/Record/narc.VAKKA-112955.KA_VAKKA-212683.KA Luettelosta kannattaa kysyä Kansallisarkistosta.

Toisekseen kannattaa tutkia asiaa käsitteleviä kirjallisuutta. Esimerkiksi Suomen lehdistön historia -teossarjan toisesta osiosta (toim. Päiviö Tommila) löytyi vasemmistoradikaalia liikettä koskeva osio. Teoksessa s. 212 mainitaan seuraavat vasemmistolehdet, joiden ilmestyminen päättyi 1930. Tämä ei tosin suoraan osoita, mistä syystä lehden ilmestyminen lakkasi.

- Pohjan Voima
- Nya Folkbladet
- Työn Ääni
- Työväen Lehti
- Savon Työ
- Työ
- Työväenjärjestöjen Tiedonantaja
- Suomen Työmies

Lisäluettavaa aiheesta tarjoaa esimerkiksi Kai Ekholmin kirjoitus Rajoitetun sananvapauden aika Kansalliskirjaston verkkosivuilta: https://sananvapauteen.fi/artikkeli/1850. Kai Ekholm on perehtynyt suomalaisen sananvapauden historiaan laajemminkin, hänen teoksiinsa kannattaa tutustua tämän kysymyksen selvittämiseksi.