Otsikko
Suomessa Johannes-nimestä on monia muotoja, kuten Juhani, Juhana, Juho ja Juha. Mikä näistä muodoista on alkuperäisin ja vanhin?

Kysytty

Suomessa Johannes-nimestä on monia muotoja, kuten Juhani, Juhana, Juho ja Juha. Mikä näistä muodoista on alkuperäisin ja vanhin?

Vastaus

Vastattu

Juhani, Juhana, Juho ja Juha ovat kaikki Johannes-nimen muotoja, mutta tietoa nimien ensimmäisestä käytöstä en löydä.

Digi- ja väestötietoviraston Nimipalvelun kautta voi katsoa väestötietojärjestelmään tallennettujen etu- ja sukunimien lukumääriä Suomessa. https://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/

Nimipalvelun mukaan ennen vuotta 1900 Juho on ollut etunimenä 15 504 henkilöllä, Juhana 1 435 henkilöllä, Juha 321 henkilöllä ja Juhani 213 henkilöllä.

Kustaa Vilkunan Etunimet -kirjassa (2005) kerrotaan nimistä seuraavaa:

  • Juhani Ahon Juha (1911) on varmaan vahvistanut Juhan suosiota.
  • Vanhahtavaksi koettu Juhana on saanut entistä enemmän käyttöä 1900-luvun loppupuolelta alkaen…
  • Seitsemän veljeksen Juhani sekä kirjailija Juhani Aho (1861-1921) ovat varmaan lisänneet Juhani nimen käyttää.
  • Juho on ollut vanhastaan hyvin suosittu varsinkin Etelä-Pohjanmaalla 1800-luvun loppuvuosikymmeninä.
  • Nimet Juha, Juhana ja Juhani on otettu suomalaiseen almanakkaan vuonna 1950.