Suomennan romaania, jossa kuvataan brittien pommituslentoja toisen maailmansodan aikana. Koska aihepiiri on minulle melko tuntematon, etsin siihen liittyvää…

Kysytty

Hei! Suomennan romaania, jossa kuvataan brittien pommituslentoja toisen maailmansodan aikana. Koska aihepiiri on minulle melko tuntematon, etsin siihen liittyvää suomenkielistä kirjallisuutta, mieluiten romaaneja. Kirjat saavat olla jännäreitäkin, ja niitä ne varmaan enimmäkseen ovatkin. Olen kiitollinen kaikista vinkeistä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pahoittelen, että vastaus on viipynyt. Tässä joitakin mahdollisia romaaneja ja muistelmia, jotka liittyvät aihepiiriisi.

Bloemertz, Günther : Taivasta lähinnä. 1953. Saksalaisista lentäjistä toisen maailmansodan aikana kertova romaani.

Dunmore, Spencer : Pommituslento. 1971
Kuvaa aluksi 2. maailmansodan ajan brittien lentotukikohtaa ja sieltä ennen lomittamista viimeiselle lennolleen valmistuvan pommikoneen miehistön lähtötunnelmia. Myöhemmin kirjassa kuvataan takaa-ajotilannetta vuoroin brittien, vuoroin saksalaisten näkökulmasta.

Follett, Ken : Haamulento.2004. Toisen maailmansodan alussa saksalaiset pudottavat brittien lentokoneita taivaalta. Samaan aikaan tanskalainen poika löytää saksalaisten salaiset lentokonesuunnitelmat.

Higgins, Jack : Kotkan lento. 1999. Toisen maailmansodan aikana kaksoisveljet palvelevat lentäjinä vastakkaisilla puolilla, toinen Saksan, toinen brittien lennostossa.

Ondaatje, Michael : Englantilainen potilas. 1993. Elämää suurempi rakkaustarina toisen maailmansodan ajalta. Kirjan lähtötilanne on Saharaan putoava brittikone. Takaumissa käsitettlään myös lentämistä ja lentäjien työtä.

Englantilaisten lentäjien muistelmia toisesta maailmansodasta:

Beurling, George : Maltan ässä.
Crook, David M. : Spitfire-pilotti. 2010.
Johnson, Johnnie:Spitfire-ässä.
Julkaistu myös nimellä Väistä, sininen parvi
Wellum, Geoffrey : Aamu sarastaa : elämän ja kuoleman kamppailua Englannin taivaalla. 2008