Otsikko
Suomen Kuvalehdessä 28/2023 sivulla 26 presidenttien kesänviettoa koskevassa jutussa mainitaan, että K. J. Ståhlbergin perhe oli kesällä 1919 perheen…

Kysytty

Suomen Kuvalehdessä 28/2023 sivulla 26 presidenttien kesänviettoa koskevassa jutussa mainitaan, että K. J. Ståhlbergin perhe oli kesällä 1919 perheen vuokraamalla kesähuvilalla Kalannissa.
Kalanti on nykyisin osa kotikuntaani Uuttakaupunkia, ja kiinnostaa, onko asiasta mitään tarkempaa tietoa ja mihin tuollainen tieto mahtaa perustua. Kalantihan tuli kunnan nimeksi vasta v. 1939. Sitä ennen se oli Uusikairkko Tl (Turun lääni). Kaiken lisäksi Kalanti ei ole ollut oikeastaan mikään erityinen huvilapaikkakunta, eikä sillä ollut juurikaan esim. merenrantaa ja järviäkin hyvin vähän..

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kalanti mainitaan Ståhlbergien vuoden 1919 kesänviettopaikkana myös Marjaliisa ja Seppo Hentilän kirjassa Tasavallan ensimmäiset : presidenttipari Ester ja Kaarlo Juho Ståhlberg. Ståhlberg lomaili kuuden lapsensa kanssa: Ester Hällström ei vielä tässä vaiheessa ottanut osaa perheen lomanviettoon. Ståhlberg ja Ester olivat tapailleet epäsäännöllisesti läpi talven ja kevään 1919, mutta vakinaisemmaksi heidän seurustelunsa muuttui vasta vuoden viimeisen neljänneksen aikana. Pari avioitui 7.6.1920.

Ståhlberg-elämäkerturi Sakari Virkkunen sijoittaa perheen kesäpaikan 1919 Kalannin asemesta Sauvon Karunaan: "Tämänaamuinen kirjekin oli Ainolta, joka nuorempien lasten kanssa oli mennyt kesäksi vuokrattuun Karunan kartanoon. Paikka oli ihana, aivan meren äärellä Turun saaristossa." (s. 12) – "Juna tuli Turkuun puoli kolme iltapäivällä juhannuksen aatonaattona. Enemmän kamelia kuin Korkeimman hallinto-oikeuden presidenttiä muistuttaen Ståhlberg laskeutui vaunusta matkalaukkuineen ja kiirehti kohti rantaa. Hän ehti saaristolaiva Mauritz Holmbergiin juuri kun sen köysiä irrotettiin. – Ståhlbergin lapset olivat saaneet naapurista lainaksi hevosen, jolla he olivat isää vastassa. Suunnattoman riemun vallitessa hänet siirrettiin kimpsuineen laivasta. Matka Karunan kartanoon ei ollut pitkä, mutta se oli sitä meluisampi." (s. 15)

Virkkusen paikanmääritykselle löytyy tukea tutkimusmatkailija G. J. Ramstedtin muistelmateoksesta Lähettiläänä Nipponissa: "Vuonna 1919 vietin kesän, kuten tavallista, perheeni parissa Karunassa lankoni maatilalla. Karunan kartanossa oleskeli sinä kesänä professori K. J. Ståhlberg, joka jo heti juhannuksen jälkeen presidentiksi valittuna siirtyi takaisin Helsinkiin. Olimme usein tavanneet toisemme Mauritz Holmberg -nimisessä laivassa, joka välitti liikennettä Kemiön ja Turun välillä." (s. [5])

Mitä todennäköisimmin Ståhlberg lapsineen vietti presidentinvaalikesää 1919 Karunassa eikä suinkaan Kalannissa. Sitä en valitettavasti onnistunut selvittämään, miten  – tai missä vaiheessa –  Karuna on Ståhlberg-kirjoittelussa muuttunut Kalanniksi.

Lähteet:
Marjaliisa ja Seppo Hentilä, Tasavallan ensimmäiset : presidenttipari Ester ja Kaarlo Juho Ståhlberg 1919–1925
Sakari Virkkunen, Ståhlberg : Suomen ensimmäinen presidentti
G. J. Ramstedt, Lähettiläänä Nipponissa : muistelmia vuosilta 1919–1929

Lisätietoa:
RKY  ι  Kohdetiedot
Karuna - Kylä meren sylissä - Karuna