Otsikko
Suomeen on suunnitteilla useita kaivoksia eri paikkakunnille. Kaivoksia vastustetaan kaikkialla, kuten ymmärrettävää on. Lähes kaikki ihmiset käyttävät koneita…

Kysytty

Suomeen on suunnitteilla useita kaivoksia eri paikkakunnille. Kaivoksia vastustetaan kaikkialla, kuten ymmärrettävää on. Lähes kaikki ihmiset käyttävät koneita ja laitteita, joiden valmistamiseen tarvitaan metalleja, joita kaivoksista saadaan. Kaivokset ovat siis siinä katsannossa tarpeellisia. Missä maassa kaivosten tulisi sijaita, jotta ne voitaisiin hyväksyä? Millä edellytyksillä ne voitaisiin hyväksyä Suomessa?

Vastaus

Vastattu

Tuohon ei ole mitään yksiselitteisen selkeitä vastauksia. Kaivostoiminnassa on aina kyse siitä mikä on suhde kaivoksen aiheuttamien ympäristöhaittojen ja kaivoksen tuottaman hyödyn välillä. Kaivoksilla on tietyt kiistattomat vaikutukset ympäristöön ja on varsin olennaista, onko ne osattu jo etukäteen huomioida riittävästi ja myös toteuttaa käytännössä oikein. Tätä monimutkaista ongelmakenttää on käsitelty esimerkiksi seuraavilla, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sekä Työ- ja elinkeinomisteriön sivuilla:

https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/vesi/kaivokset-vesistojen-kuormittajana

https://tem.fi/kysymyksia-ja-vastauksia-kaivostoiminnasta

Yleensä kaivoksia vastustetaan vähemmän, jos niiden ympäristöhaittojen selvitykset on tehty mahdollisimman hyvin ja perusteellisesti. Erittäin suuri merkitys on tietysti myös kaivoksen sijainnilla, eli sillä kuinka tärkeitä luontoarvoja alueella on ja kuinka paljon kaivostoiminnan katsotaan niitä vaarantavan. Jos kaivostoimintaa suunnitellaan luonnonsuojelualueelle, niin on erittäin todennäköistä että ainakin erilaiset luonnonsuojelujärjestöt tulisivat vastustamaan sitä. Kyse on siis varsin hankalasta tasapainoilemisesta haittojen ja hyötyjen välillä.