Suomalaisten keskiaikaisten kivikirkkojen tiilipäädyissä on usein koristeellisia kuvioita, esim. risti tai ristin muotoinen aukko. Mutta tarkkaan katsoen…

Kysytty

Suomalaisten keskiaikaisten kivikirkkojen tiilipäädyissä on usein koristeellisia kuvioita, esim. risti tai ristin muotoinen aukko. Mutta tarkkaan katsoen niissä on usein pientä epäsymmetriaa; esim. ristikuvio ei ole ihan päädyn keskilinjassa tai siinä on muuta epäsymmetrisyyttä. Onko tämä tarkoituksellista ja jos on niin mikä on sen tarkoitus? Vai voiko kyseessä olla vain rakentajien suurpiirteisyys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen keskiaikaisista kivikirkoista ja niiden rakentamisesta löytyy tietoa sekä internetistä (esimerkiksi hakusanoilla keskiaikaiset kivikirkot) että kirjoista. Sinnikkäistä etsinnöistä huolimatta vastausta juuri tähän kysymykseesi tiilipäätykuvioiden tarkoituksellisesta tai satunnaisesta epäsymmetrisestä asettelusta ei löytynyt.

Kehottaisinkin kääntymään tässä kysymyksessä Museoviraston arkisto- ja tietopalveluiden puoleen, ohessa linkki:
http://www.nba.fi/fi/tietopalvelut/asiakaspalvelu

Seuraavissa kirjoissa on runsaasti tietoa keskiaikaisten suomalaisten kivikirkkojen arkkitehtuurista ja koristelusta. Nämä kirjat löytyvät yleisistä kirjastoista.

Markus Hiekkanen; Suomen kivikirkot keskiajalla, Otava, 2003

Markus Hiekkanen; Suomen keskiajan kivikirkot, SKS, 2007