"Steel-cut or rolled oats" ovat kuulemma terveellisimmät puuroainekset. Mitä ne ovat Suomeksi? Millä nimellä niitä täällä myydään?

Kysytty

"Steel-cut or rolled oats" ovat kuulemma terveellisimmät puuroainekset. Mitä ne ovat Suomeksi? Millä nimellä niitä täällä myydään?

Vastaus

Vastattu

Steel cut ja rolled viittavat kaurahiutaleiden valmistusprosessiin.

Steel cut -prosessoinnissa suurimot murskataan muutamaan osaan metallilevyjen avulla ja näin ollen hiutaleiden koostumus on karkeampaa rouhetta. Suomessa tällaista myydään esimerkiksi nimillä "rikottu kaura", "teräsleikattu kaura" ja "steel cut -kaura".

Rolled oatsit ovat taas litistettyjä kaurahiutaleita, joita myydään Suomessa ns. tavallisina kaurahiutaleina.

Jos litistettyjä kaurahiutaleita prosessoidaan pidemmälle, saadaan aikaan pikakaurahiutaleita eli kooltaan vielä pienempiä ja hienojakoisempia hiutaleita.

Lisää tietoa eri kaurahiutaleista löytyy esimerkiksi täältä:

https://www.thekitchn.com/whats-the-difference-between-steel-cut-rolled-and-instant-oats-138355

https://blogs.helsinki.fi/hnfb124-2017/2017/12/01/mita-eroa-on-normaalilla-ja-pikakaurahiutaleella/

20 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kokeilin viime keväänä, ei ollut mielestäni mitenkään erikoista, puurosta tuli vähän karheampaa. Seuraava kysymys olisikin se, livahtaako valmistuksessa mukaan gluteeniviljoja.