Otsikko
Sota-aikaa ennen joissakin kolikoissa (ainakin 5 ja 10 p) oli keskellä reikä. Oliko liikkeellä myös 25 pennin hilikkuja, joissa olisi ollut reikä??? Mikähän…

Kysytty

Sota-aikaa ennen joissakin kolikoissa (ainakin 5 ja 10 p) oli keskellä reikä. Oliko liikkeellä myös 25 pennin hilikkuja, joissa olisi ollut reikä???
Mikähän oli tuon reiän tarkoitus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Reikää ei ollut 25 pennin kolikoissa. Reiän tarkoituksena oli erottaa 5- ja 10 -pennin rahat samankokoisesta 25:n pennin  sekä 50:n pennin rahasta, koska niiden valmistusmetalli oli sama.

Lähteenä on Tuukka Talvion Suomen rahat -kirja luku "Metalliraha vuoden 1917 jälkeen".