Otsikko
Sodan jälkeen maassa olevien sakasalaisten omaisuus takavarikoitiin ja sitä hoiti Ulkomaisen omaisuuden hoitokunta. Mitä omaisuudelle tapahtui? Luovutettiinko…

Kysytty

Sodan jälkeen maassa olevien sakasalaisten omaisuus takavarikoitiin ja sitä hoiti Ulkomaisen omaisuuden hoitokunta. Mitä omaisuudelle tapahtui? Luovutettiinko se Neuvostoliittoon, saivatko yritysten saksalaisomistajat ostaa omansa 1950-luvulla takaisin?
Mitä asiakirjoja/asetuksia löytyy?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pariisin rauhansopimuksen (asetus 691/1947) 26 artiklassa sanotaan, että Suomi tunnustaa NL:n oikeuden oikeus kaikkeen Suomessa olevaan saksalaiseen omaisuuteen, ja että ryhdytään toimenpiteisiin omaisuuden luovuttamisen helpottamiseksi.
Ulkomaisen omaisuuden hoitokunnan paperit ovat Ulkoasiainministeriön arkistossa.

Siitä mitä omaisuudelle NL:ssa myöhemmin tapahtui ja hankkivatko saksalaiset sitä takaisin, ei ole tietoa.