Otsikko
Sivuillanne sanotaan, että runo Kulje äiti kerallamme, voimanlähteenä lähellä jne. on Eino Leinon. Mistä runo löytyy?

Kysytty

Sivuillanne sanotaan, että runo
Kulje äiti kerallamme,
voimanlähteenä lähellä jne.
on Eino Leinon.
Mistä runo löytyy?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Anteeksi että olet saanut odottaa vastausta. Emme valitettavasti ole löytäneet runoa mistään Eino Leinon runokokoelmasta.

Olemme saaneet useammalta lukijalta viestiä, että runo on Suojärveltä lähtöisin olevan Nelli Parppein käsialaa. Parppei on julkaissut runoja omakustanneteoksessaan Mietteitä ja muisteluksia (1990). Sitä löytyy muutamasta kirjastosta, https://finna.fi/Search/Results?lookfor=Parppei%2C+Nelli&type=AllFields. Parppeista ja runosta on artikkeli Karjalainen-lehdessä 2012-03-05, s.12. Sanomalehti Karjalaisen vanhoja numeroita voi tutkia pääkaupunkiseudulla Kansalliskirjastossa. Runo on artikkelin viitetietojen mukaan julkaistu myös Nelli Parppein kuolinilmoituksessa, mutta sitäkään lehteä en täältä käsin pysty tarkistamaan, Parppei on kuollut 14.1.1999. Tämä tieto löytyi sukututkijan esittämistä tiedoista Geni-tietokannasta, https://www.geni.com/people/Nelli-Filonella-Parppei/6000000032080448028.

8 ääntä

Kommentit

Ei löydykään, koska runo ei ole Eino Leinon vaan suojärveläissyntyisen Nelli Parppein. Se löytyy alkuperäisessä muodossaan hänen omakustannejulkaisustaan "Mietteitä ja muisteluksia".