Sisältyykö Nykysuomen sanakirjaan sanartikkelia "okei" (tai "OK" tai "O.K."? Jos sisältyy, missä osassa ja minä vuonna alkuaan ilmestyneessä osassa se on?

Kysytty

Sisältyykö Nykysuomen sanakirjaan sanartikkelia "okei" (tai "OK" tai "O.K."? Jos sisältyy, missä osassa ja minä vuonna alkuaan ilmestyneessä osassa se on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirjan toimittaja Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksesta kertoo:

Nykysuomen sanakirjassa, jonka kaikki painokset perustuvat vuoden 1961 alkuperäiseen painokseen, ei ole sanaa "okei", eikä myöskään "OK":ta.

"O.K." (tässä kirjoitusasussa) mainitaan Nykysuomen sivistyssanakirjassa, joka ilmestyi vuonna 1973. Sekä "okei" että "OK" ovat molemmat jo Suomen kielen perussanakirjassa, jonka jatkaja Kielitoimiston sanakirja on (lue sanakirjojen historiasta Kielikellon sivuilta). Kielitoimiston sanakirjassa "okei" ja "OK" ovat olleet siis alusta asti, vuodesta 2004. Vuoden 2006 versioon on lisätty OK:n mahdolliseksi kirjoitusasuksi myös ok.