Signe Brander teki 1800-1900 -lukujen vaihteessa mittavan urotyön taltioidessaan Helsinkiä jälkipolville valokuvin. Onko Branderia muistettu minkään kadun,…

Kysytty

Signe Brander teki 1800-1900 -lukujen vaihteessa mittavan urotyön taltioidessaan Helsinkiä jälkipolville valokuvin. Onko Branderia muistettu minkään kadun, puiston, aukion tai muun sellaisen nimessä myöhemmin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin paikannimihakemisto ei tunne Signe Brander-alkuisia paikannimiä.

Wikipedia kertoo Signe Branderin synkästä lopusta näin:

"Loppuvaiheet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
1930-luvulla Branderin terveys alkoi heikentyä ja hän joutui Kivelän sairaalaan 1941. Jatkosodan puhjettua Kivelän sairaalan vanhuspotilaita siirrettiin Sipooseen Nikkilän mielisairaalaan. Siirto johtui sota-ajan oloista eikä Branderin kohdalla ollut kyse mielenterveyden ongelmista. Vuonna 1942 yli sata Nikkilän sairaalan potilasta kuoli nälkään. Kuolleiden joukossa oli myös Brander, joka haudattiin sairaalan hautausmaan joukkohautaan muiden kuolleiden potilaiden kanssa. Branderin hautapaikalla ei ole tällä hetkellä minkäänlaista muistomerkkiä. [4]

Vuonna 2006 Helsingin kaupunginvaltuutettu Ilkka Taipale teki aloitteen Nikkilän sairaalan entisen hautausmaan kunnostamisesta ja muistomerkin pystyttämisestä sinne haudatuille. Hautausmaa oli tuolloin osittain kaatuneen metalliverkkoaidan ympäröimä täysin hoitamaton ruohikkomainen metsäalue, jossa on suljetun portin ohella vain kolme jäljelle jäänyttä kaatunutta hautakiveä 1930–1940-luvulta. Hautausmaalle haudattiin vuosina 1922–1951 717 sairaalan potilasta, näistä 404 sotavuosina 1939–1944. [5][6]"