Otsikko
Sattui silmiin eräs Facebook-päivitys, jonka mukaan muuan ohjelmajärjestäjä ”julkaisi kasan uusia artisteja”.

Kysytty

Sattui silmiin eräs Facebook-päivitys, jonka mukaan muuan ohjelmajärjestäjä ”julkaisi kasan uusia artisteja”. Kasan oikein, niinpä, kas ettei läjän – tai monta kappaletta artisteja.

Vaan tästä palautui mieleen vanha ihmetyksenaiheeni. Mitä nämä ”artistit” ovat? Englannin kielen ”artist” on taiteilija, katsokaapa vaikka Cambridge Dictionaryn määritelmiä: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/artist.

Suomessa ja suomeksi siis kuitenkin nähtävästi ovat erikseen taiteilijat ja erikseen artistit. Mitä nämä jälkimmäiset siis ovat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Artisti-sana on vakiintunut merkitsemään nimenomaan viihdetaiteilijaa tai esittävää taiteilijaa. Sana on päässyt myös jo Kielitoimiston sanakirjaan.

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?motportal=80

https://fi.wiktionary.org/wiki/artisti

1 ääntä

Kommentit

Siis että artistit ovat viihdetaiteilijoita, eivät oikeita? Tämän voisi kyllä jossain määrin ymmärtää, vaikka tuleehan kyllä heti mieleen esimerkiksi monipuolinen Vesa-Matti Loiri. Kumpi hän on?

Ja myös, että juuri artistit olisivat esittäviä taiteilijoita? Eivätkö oikeat taiteilijat siis esitä tai esiinny? Jos Akseli Gallen-Kallelan maalauksia ehkä joskus esitettiin näyttelyssä, muuttuiko hän silloin taiteilijasta artistiksi? Kun Ilmari Kiannon tai Joel Lehtosen teoksia julkaistiin painosta, putosivatko he kirjailijoista ja taiteilijoista vain artisteiksi?