Suuret lämpötilan vaihtelut aavikoilla

Kysytty

Sanotaan, että kuumassa erämaassa esim. Saharassa on päivällä erittäin kuumaa (+50 astetta ja enemmän), mutta yöllä siellä voi olla jopa pakkasasteita, miksi?

Vastaus

Vastattu

Auringon laskiessa aavikoilla lämpö haihtuu hyvin nopeasti ilmakehään, koska alueen yläpuolella ei ole pilviä pidättämässä lämpömassaa lähellä maanpintaa. Siksi lämpötila voi laskea jopa 40-45 astetta alemmaksi kuin päivällä mitattu ylin lämpöaste.

Lähteet: https://fi.wikipedia.org/wiki/Aavikko#Aavikoiden_ilmasto