Sanotaan, että joku on pukeutunut jollain tietyllä tavalla "kiireestä kantapäähän". Mitä "kiire/kiiri" tarkoittaa?

Kysytty

Sanotaan, että joku on pukeutunut jollain tietyllä tavalla "kiireestä kantapäähän". Mitä "kiire/kiiri" tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!
Sanalla kiire on tavallisen merkityksen 'käytettävissä olevan ajan niukkuus' lisäksi vanhempi merkitys 'päälaki'.
Joku on siis pukeutunut päälaesta kantapäähän.

Sana kiiri on taas jiirin rinnakkaissana ja tarkoittaa rakennusalalla
listojen, kehyslautojen tms. viistoa liitesaumaa.

Lähteenä käytetty: Suomen kielen perussanakirja, osa 1. Kotimaisten kielten tutkimuskeskus 1990