Otsikko
Sanotaan: Ainoastaan Timantit ovat ikuisia. Maailmassa on paljon eläimiä. Niistä valtava määrä on villejä.

Kysytty

Sanotaan: Ainoastaan Timantit ovat ikuisia.

Maailmassa on paljon eläimiä. Niistä valtava määrä on villejä. Osa on saalistajia ja osa saaliita.
Mitä niille tapahtuu kun ne kuolevat niin sanotun luonnollisen kuoleman, eli eivät tule tapetuksi ja syödyksi toisten kanssa? Minne katoavat? Niitä tuskin kukaan hautaa. Kaikki tulee tuskin syödyksi silloinkaan.
Lajikkeita piisaa. Myös meillä Suomessakin. Susia, Karhuja, Hirviä jne. puhumattakaan linnuista. Kalat vaipunevat pohjaan ja mätänevät sinne.
Afrikassa jossain paikoin norsut, tuntiessaan voimien katoavan, ne kuulema vaeltavat johonkin yhteiseen paikkaan kuolemaan. Mutta ne muut? Minne?
Niistä ei luonto-ohjelmista puhuta mitään eikä näytetä. Miksi?

Vastaus

Vastattu

Matti Helminen on vastannut tämän kaltaiseen kysymykseen Suomen luonto -lehden Kysy luonnosta-palstalla 20.5.2014. Helmisen mukaan korkean iän tai sairauden heikentämät eläimet saattavat pyrkiä kätkeytymään piiloutuakseen saalistajilta. Eläimen kuoltua sen raato joutuu raadonsyöjien ruuaksi ja lopulta pieneliöt ja bakteerit hajottavat loput. Helmisen koko vastauksen voi lukea tästä:
https://suomenluonto.fi/uutiset/onko-elaimilla-hautausmaita/