Otsikko
Sanomalehti Lapin Kansa perustettiin vuonna 1928, ja se ilmestyy kuusi kertaa viikossa, mikäli uskomme ns. vapaasti päivitettävää verkkotietosanakirjaa. Onko…

Kysytty

Sanomalehti Lapin Kansa perustettiin vuonna 1928, ja se ilmestyy kuusi kertaa viikossa, mikäli uskomme ns. vapaasti päivitettävää verkkotietosanakirjaa.

Onko lehti ollut alusta asti kuusipäiväinen, vai tihenikö ilmestymistahti jossakin vaiheessa?

Vastaus

Vastattu

Rovaniemen kaupunginkirjaston Lappi-osaston arkistosta löytyy Lapin kansan vuosikerrat vuodesta 1947 lähtien. Silloin sanomalehti ilmestyi vielä 6 kerta viikossa tiistaista sunnuntaihin. Lapin Kansa muuttui vuonna 1980 7 päiväiseksi Moskovan olympialaisten aikaan, eli lehti alkoi ilmestyä myös maanantaisin. Vuonna 2015 heinäkuusta lähtien se ilmestyi 6 kerta viikossa paperiversiona ja  sunnuntaina tuli näköislehti. Sunnuntai näköislehden ilmestyminen loppui toukokuussa 2021.

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kansalliskirjaston digitoimissa sanomalehdissä on vapaasti luettavissa Lapin Kansan numerot 1.11.1928 - 30.12.1939. Kaikissa vuosikerroissa on lehden etusivulla teksti "Kolme kertaa viikossa ilmestyvä maakuntalehti". Kunkin vuoden viimeisen lehden juokseva numero on noin 150, mikä sekin viittaa kolmipäiväisiin ilmestymisviikkoihin.

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1564249?term=LAPI…
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/2033072?term=Lapi…

Vapaakappalekirjastoissa on ehkä vuosien 1940 - 1946 lehtiä, mutta ne eivät ole maallikon helposti tavoitettavissa.

Kolmesti viikossa 12.7.1941 saakka,
kuudesti viikossa 13.7.1941 - 13.9.1944,
kolmesti viikossa 3.10.1944 - 1.6.1946,
kuudesti viikossa 4.6.1946 alkaen.

Lähde: Suomen sanomalehdistön bibliografia 1771 - 1963 s. 47
https://digi.kansalliskirjasto.fi/teos/binding/1938515?page=47