Sana onea! Löytyykö Suomen kielen sanakirjoista sanaa onea. Joku väitti sen tarkoittavan huonon onnen toivottamista. Itse emme sellaista löytäneet.

Kysytty

Sana onea!

Löytyykö Suomen kielen sanakirjoista sanaa onea. Joku väitti sen
tarkoittavan huonon onnen toivottamista. Itse emme sellaista löytäneet.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanaristikoissa usein esiintyvä 'onea' on adjektiivi, joka Nykysuomen sanakirjan mukaan tarkoittaa kolkkoa, kaameaa, synkkää. Esim. Onean näköinen
mies. Suomen kielen etymologinen sanakirja antaa merkitykset ohut, hento (esim. nahka, lanka, ihminen); hyvin pieni ja laiha ; huono, vaivainen ; sairaan, surkastuneen, kummallisen, kolkon näköinen ; kamala, kammottava (olo).

36 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Löytyy Nykysuomen sanakirjasta vuodelta 1978. On oikein,

Vai että oikein löytyy "Nykysuomen sanakirjasta vuodelta 1978" kesällä 2019. No, mitä o-alkuisia sanoja löytyy teoksen 1. painoksesta (1956) tai 15. painoksesta (2002)? Miten tuo 1978 (kuudes) painos eroaa runsaasta tusinasta NS:n vanhempia tai uudempia painoksia?

Se ei eroa muista painoksisa mitenkään. Kaikki Nykysuomen sanakirjan painokset 1950-luvulta alkaen ovat muuttamattomia. Tähän sanakirjaan viitatessa ei saisikaan ilmoittaa näitä myöhempien painosten vuosilukuja, eikä sellaista alkuperäisessä vastauksessa ilmoitettukaan. Ne ovat pelkkää harhaanjohtamista. (Nykysuomen sanakirja on joka tapauksessa edelleen paras suomen sanakirjoista, ja sitä kannattaa aina käyttää, jos ei nyt ole etsimässä uusinta sanastoa. Nykyinen Kielitoimiston sanakirja on siihen verrattuna suppea tiivistelmä. )