Otsikko
Salliiko tekijänoikeuslait laittamaan Veikko Huovisen Kylän koirat -kirjasta otteita erään rotuyhdistyksen lehteen? (Tietysti kirja ja tekijä mainittaisiin.)

Kysytty

Hei, salliiko tekijänoikeuslait laittamaan Veikko Huovisen Kylän koirat -kirjasta otteita erään rotuyhdistyksen lehteen? (Tietysti kirja ja tekijä mainittaisiin.)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijällä on luotuun teokseen tekijänoikeus. Tekijanoikeus.fi-sivustoon on koottu olennainen tieto tekijänoikeudesta.  Erityisesti kirjallisuuden kannalta tekijänoikeudesta löytyy tietoa Sanastosta.

Tekijällä on oikeus päättää teoksensa käytöstä ja siksi useimpiin kirjallisuuden käyttötilanteisiin tarvitaan lupa tekijältä. Sanastosta löytyy tietoa siitä, missä yhteydessä kirjallisuuden lainaamisessa ja esittämisessä tarvitaan lupa osassa Tarvitsenko luvan?

Tekijänoikeuslaissa määritelty sitaattioikeus antaa mahdollisuuden lainata kirjallista teosta ilman lupaa. Sitaatti on kuitenkin tarkkaan määritelty. Sitaatille tulee olla asiallnen syy ja perustelu sen käyttöön. Sitä voi käyttää esimerkiksi oman esityksensä havainnollistamiseen tai perustelemiseen eli jos kirjoitetaan esimerkiksi kritiikki tai kuvaus kirjallisesta teoksesta, omien arvioiden ja analyysien havainnollistamiseksi voi lainata tekstiä teoksesta. Lainauksen tulee olla tarpeellinen oman tekstin tai esityksen kannalta, eikä pelkkä lisäarvon tuominen omaan tekstiin riitä perusteluksi.

Eli ymmärtääkseni, jos artikkeli siis käsittelee Veikko Huovista ja hänen näkemystään koirasta, sitaatteja voi käyttää, mutta pelkän lisäarvon tuomiseksi omaan esimerkiksi koirarotua kuvaavan artikkeliin, se ei olisi luvallista. Meillä täällä kirjastossa ei kuitenkaan ole lainopillista koulutusta, joten asiasta kannattaa kysyä asiantuntijoilta Tekijanoikeus.fi-sivuston kautta.