Otsikko
Saksassa murhattiin 1. maailmansodan jälkeen (tod.näk. 20-luvulla) sisäministeri, jonka sukunimen alku oli Rot... Osaateko sanoa, mistä saisi lisätietoa tästä…

Kysytty

Saksassa murhattiin 1. maailmansodan jälkeen (tod.näk. 20-luvulla) sisäministeri, jonka sukunimen alku oli Rot... Osaateko sanoa, mistä saisi lisätietoa tästä tapauksesta (en osaa saksaa)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ehkä tarkoitat ulkoasiainministerinä työskennellyttä Walther Rathenauta ? Hänet murhattiin v. 1922. Biografia löytyy saksaksi internetistä
http://www.dhm.de/lemo/html/biografien/RathenauWalther/ Muutosten vuosisata -kirjassa (osa 3, s.270) on Rathenausta jonkin verran suomeksi. Otavan suuri maailmanhistoria (osa 17, s.55)kertoo, että Rathenau murhattiin 24.6.1922 hänen mm. neuvoteltuaan liittoutuneiden kanssa Genovan konferenssissa eri tavoista maksaa sotakorvauksta. Rathenaun oli konferenssissa onnistunut voittaa liittoutuneiden luottamus ja hillitä heidän vaatimuksiaan ilman Saksan tekemiä myönnytyksiä.