Otsikko
Saisinko tietoa Elias-nimen taustasta. En ole löytänyt netistä muuta kuin sen uskonnollista taustaa.

Kysytty

Hei.

Saisinko tietoa Elias-nimen taustasta. En ole löytänyt netistä muuta kuin sen uskonnollista taustaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Elias-nimen tausta on uskonnollinen. Alun perin nimi tulee heprean Elijah-nimestä, joka tarkoittaa ”Jahve on Jumalani”. Elias on Elijah-nimen kreikkalainen vastine. Tunnetuin tämänniminen suomalainen on Kalevalan kokoaja ja suomen kielen kehittäjä Elias Lönnrot (1802-1884). Elias on ollut Suomessa almanakassa jo 1700-luvulla. Elias Lönnrotin syntymäpäivälle 9.4. nimi siirrettiin vuonna 1929. Samaan aikaan vietetään myös Mikael Agricolan päivää, sillä hän kuoli 9.4. vuonna 1557. Huhtikuun yhdeksäntenä vietetään siis suomen kielen päivää ja se on liputuspäivä.
Elias oli tavallinen nimi jo keskiajalla. Erittäin suosituksi nimi on tullut 2000-luvulla. Se on suosittu Suomessa sekä suomenkielisten että ruotsinkielisten poikien nimenä. Myös Ruotsissa ja Norjassa nimi on suosittu. Eliaksen lempinimiä ovat: Eeli, Eelu, Elkku ja Ellu.

Lähde: Saarikalle, Anne: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön. Gummerus, 2007