Otsikko
Sain kultasormuksen jonka leima on 1930 luvulta. En ole varma onko korurasia alkuperäinen, mutta korurasiassa lukee K. Gngerpuro, Helsinki, Fabiannik. 24…

Kysytty

Sain kultasormuksen jonka leima on 1930 luvulta. En ole varma onko korurasia alkuperäinen, mutta korurasiassa lukee K. Gngerpuro, Helsinki, Fabiannik. 24. Löytyisikö tietoa, mikä kultasepänliike voisi olla kyseessä?

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Leimassa lukee varmaankin K. Angerpuro. Helsingin Sanomissa, Uudessa Suomessa, Suomen Sosialidemokraatissa ja Hufvudstadsbladetissa on 1.2.1939 julkaistu ilmoitus, jossa kerrotaan, että Helsinkiin on perustettu uusi kello- ja kultaliike Angerpuro osoitteeseen Fabianinkatu 27.

Vanhoja sanomalehtiä pääsee tutkimaan osoitteessa https://digi.kansalliskirjasto.fi/etusivu

1 ääntä

Kommentit

Mielenkiintoista. Angerpuro vaikuttaa suomennetulta nimeltä. Åhlfors (ål / åhl = ankerias) nimisiäkin on yhä olemassa.

HS-Aikakoneesta löytyi kirjaston mainitseman avajaisilmoituksen lisäksi Kello- ja Kultaliike K. Angerpuron ilmoituksia, joissa on osoitteena Fabianinkatu 27 ainakin vuoteen 1956 saakka ja Eteläranta 10 ilmoituksissa 1960-luvun alusta ainakin 1970-luvun lopulle asti.

HS 2.2.1955 oli kiitosilmoitus osanotosta kelloseppämestari Kaarlo Angerpuron poismenon johdosta, omasta ja lasten puolesta Mirjam Angerpuro.
Kellomainoksessa 10.11.1962 Kello- ja Kultaliike K. Angerpuro, Eteläranta 10, johtaja rouva Mirjam Angerpuro.

Yritystietorekisteri: Kello- ja kultaliike Angerpuro kommandiittiyhtiö. Toiminta lakannut 1985.

Suomen Kelloseppäin Liiton lehdessä on mm. uutinen "Uusia kellosepänliikkeitä pääkaupunkiin" nro 5, 1939 s. 16 ja muutama muukin Angerpuro-osuma 1930-luvun loppupuolelta. Kaiken kansan käytettävissä tämä Kansalliskirjaston digitoimien lehtien sivusto ei toistaiseksi ulotu 1940-luvun puolelle. Nimi on uutisissa yleensä Kalle tai Kalle R. Angerpuro.
https://digi.kansalliskirjasto.fi/search?query=angerpuro%20&startDate=1…

Kelloseppäliiton uutisessa mainitaan ensimmäinen, viipurilainen työpaikka: Velj. Elfström. Viipurin kirjallisuusseuran julkaisussa (1978) on artikkeli Elfströmin kelloseppäsuvusta ja -liikkeestä; Kaarlo Angerpuro (Åhlfors) on kuvassa vuodelta 1924 (s. 217/218).
https://wiipuri.fi/app/uploads/2018/08/Toimite-3.pdf

Kalevalan satavuotispäivänä 28.2.1935 oli HS:ssä monisivuinen luettelo sukunimensä suomalaistaneista, joukossa Kaarlo Rafael Åhlfors - Angerpuro. Muutamat muut Åhlforsit tai Ålforsit olivat vaihtaneet nimeä jo vuosisadan alussa (Angerkoski ym.).

Kaarlo Rafael Angerpuro 1905 Viipuri - 1955 Helsinki. Perhehaudasta (Hietaniemi) on tietoja ja kuva, hautahaku.fi, billiongraves.com.