Otsikko
Säilyvätkö vanhan kännykän kuvat sen kännykän muistissa, jos sim-kortin ottaa pois välillä puhelimesta vai häviävätkö kuvat siinä yhteydessä, kun sim-kortin…

Kysytty

Säilyvätkö vanhan kännykän kuvat sen kännykän muistissa, jos sim-kortin ottaa pois välillä puhelimesta vai häviävätkö kuvat siinä yhteydessä, kun sim-kortin poistaa kännykästä?

Vastaus

Vastattu

Kännyköissä on kahdenlaista muistia. On itse laitteen kiinteä muisti ja sitten irrallisen SIM-kortin sisältämä muisti. Jos on määritellyt kaikki kuvat ja muut tiedostot tallentumaan vain SIM-kortille, ne kulkevat kortin mukana ja ovat käytettävissä esimerkiksi uuden puhelimen kanssa välittömästi. Jos on määritellyt tiedostot tallentumaan vain puhelimen kiinteään muistiin, ne pysyvät kyllä siellä SIM-kortin vaihdoista riippumatta, mutta eivät ilman aktiivisia kopiointi- tai synkronointitoimia siirry uuteen puhelimeen. SIM-kortin liikuttelu ei vaikuta kuvien säilymiseen millään tavalla.

Heikki Poroila

22 ääntä

Kommentit

Tässä menee sekaisin varmaan SIM ja SD kortti.

SIM kortti on operaattorin kortti, joka "sisältää" puhelinnumeron ja operaattoritiedot. SIM kortissa on myös hieman tallennustilaa, jota voi käyttää yhteystietojen/puhelinnumeroiden tallentamiseen. Mutta tätä tallennustilaa on todella vähän, ja todellakaan mitään kuvia siihen ei saa tallennettua mitenkään, vaan ainoastaan yhteystietoja. Vanhoissa näppäinpuhelimissa SIM kortille tallennus olikin yleensä se tapa, millä yhteystiedot sai siirtymään puhelimelta toiselle.

Kuvat saa tallennettua joko puhelimen omalle muistille, johonkin pilvipalveluun tai irroitettavalle SD kortille. SIM kortin irrottaminen puhelimesta ei poista kuvia vanhasta puhelimesta. Kuvat kannattaa kuitenkin säilöä esim. pilvipalvelussa tai siirtämällä ne tietokoneelle.