Otsikko
Miksi osassa kasvillisuutta klorofylli kestää pakkasta mutta osassa ei (liittyykö pelkästään kasvin kuivumiseen)?

Kysytty

Miksi osassa kasvillisuutta klorofylli kestää pakkasta mutta osassa ei (liittyykö pelkästään kasvin kuivumiseen)?

Vastaus

Vastattu

Samankin kasvin kylmänsietokyky vaihtelee eri vuodenaikojen mukaan. Kun kasvi kasvaa voimakkaasti, kylmänsieto on heikoimmillaan. talvella tai kuivuuden aikana kylmänsieto on vahvempaa. Vihreiden kasvien (klorofylliä sisältävien) kylmyyden sietokyky myös kasvaa ympärisötn vaatimusten mukaan. Siksi lajit, joiden siemenet ovat peräisin kylmillä alueilla kasvaneilta lajeilta, kestävät kylmää paremmin kuin tropiikin siemenistä kasvaneet.

https://peda.net/hankkeet/sk/dkt:file/download/efdf0037785b746acda82fe16decaf96d47c325c/Kasvit%20talvella%20pdf.pdf

Luontoon liittyviä kysymyksiä kannattaa lähettää myös Kysy luonnosta -palstalle.
https://suomenluonto.fi/kategoria/luonto/kysy-luonnosta/

Siellä luontokysymyksiin on ryhmä luontoasiantuntijoita.