Saako teiltä kysyä kirjavinkkausta vai mistä kysyisin? Olen kiinnostunut lähihistorisasta ja nykyajasta eri kulttuureissa. Haluaiain lukea kirjoja, jotka ovat…

Kysytty

Hei!
Saako teiltä kysyä kirjavinkkausta vai mistä kysyisin?
Olen kiinnostunut lähihistorisasta ja nykyajasta eri kulttuureissa. Haluaiain lukea kirjoja, jotka ovat kaunokirjallisuutta, ja henkilöt voivat olla fiktiivisiäkin, mutta joissa elämänpiiri on kuitenkin ihan oikea. Voivat hyvin olla myös omaelämäkerrallisia. Esimerkiksi olen lukenut Susan Abulhawan kaksi kirjaa ja pidin niistä todella paljon. Myös Arundhati Royn kirjat ovat miellyttäneet. Amos Ozin Tarina rakkaudesta ja pimeydestä kiehtoi minua.

Siis lähihistorian ja nykypäivän maailman ilmiöiden ymmärryksen lisäämistä helppolukuisten elämäkertojen tai kaunokirjallisuuden kautta.

Kaikki kulttuuripiirit ovat kiinnostavia ja uskonnot toki myös. Esimerkiksi amerikanjuutalaisuuteen olisi kiintoisaa tutustua tarkemmin tätä kautta.

Saako teiltä apua vai mistä kysyisin. Itse en nyt oikein pääse tässä pitkälle, kun aina törmään jotenkin kaukaiseen historiaan ja se ei ole se, mitä nyt haen. Mielummin sellaista, joka kuvaa elämää ihan nyt lähivuosilta tai -vuosikymmeniltä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä vinkkejä kollegoilta, toivottavasti löydät niistä itsellesi sopivia:

- Chimamanda Ngozi Adichien kirjat (Nigeria)

- Nadima Mohamed: Kadotettujen hedelmätarha (Somalia)

- Delijani, Sahar: Jakarandapuun lapset (Iran)

 - Nadeem Aslam: Sokean miehen puutarha (Pakistan, Afganistan)

- Adiga, Aravind: Viimeinen mies

- Gappah, Petina: Tanssimestari ja muita tarinoita Zimbabwesta

- Gyasi, Yaa: Matkalla kotiin

- Shamsie, Kamila: Poltetut varjot

- Geda, Fabio: Krokotiilimeri (pojan pakomatka Afganistanista Eurooppaan)

- Shafak,Elif: Kunnia (Turkki, pakolaisuus, kunniamurhat)

- Thomas, Angie: Viha jonka kylvät (Amerikka, rasismi, poliisien tekemät surmat)

- Dai Sijie: Balzac ja vaatturintytär (Kiina, 1970-luvun kulttuurivallankumous)

- Slavenca Draculic: Aivan kuin minua ei olisi (Balkanin sota)

- Bulawayo NoViolet: Me tarvitaan uudet nimet (Zimbabwe ja paperittomat maahanmuuttajat Yhdysvalloissa)

- Chris Cleave: Little Been tarina (Nigeria ja turvapaikanhaku Britanniasta)

- Amelie Nothomb: Samuraisyleily (belgialainen tyttö Japanissa, kulttuurierot)

-Qais Akbar Omar: Yhdeksän tornin linnake. (Muistelma, joka kertoo Afganistanin lähihistoriasta perheen tarinan kautta)

- Orhan Pamuk: Kummallinen mieleni. (Turkin lähihistoriaa)

- Wibke Bruhns, Isäni maa (saksalaisen perheen tarina)

- Farah Nura: Aavikon tyttäret (Somalia muutama sukupolvi sitten)

- Khaled Hosseinin kirjat (Afganistanin lähihistoriaa)