Saako Peppi tulla kirjastoon? Kirjaston henkilökunta haluaisi esittää päiväkotilapsille satutunnilla nykyaikaan sijoitettun tarinan Pepistä, joka tulee…

Kysytty

Saako Peppi tulla kirjastoon? Kirjaston henkilökunta haluaisi esittää päiväkotilapsille satutunnilla nykyaikaan sijoitettun tarinan Pepistä, joka tulee kirjastoon. Tarina on kirjastolaisten oma ja siinä Peppi ei mene kouluun vaan tulee kirjastoon pelaamaan tietokoneella, josta seuraa kaikenlaista. Pääsylippuja ei myydä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseen on vaikea vastata yksiselitteisesti juu tai ei, joten on hiukan jossiteltava.

Jos tarinassa vain esiintyy Peppi-niminen henkilö, mitään ongelmaa ei synny, koska kukaan ei omista kyseisen etunimen yksinkäyttöoikeutta. Jos tarinassa kuitenkin esiintyy henkilö nimeltään "Peppi Pitkätossu" (millä tahansa kielellä), voi Astrid Lindgrenin perikunta ainakin teoriassa vaatia luvan pyytämistä. Jos tarinan henkilö myös ulkoisesti muistuttaa kirjoista ja elokuvista tuttua hahmoa, voidaan kirjaston tarinalla loukata "Pippi Långstrump" -hahmoon todennäköisesti liittyviä yksinoikeuksia. Kyse saattaa olla tekijänoikeuden lisäksi esimerkiksi tuotemerkkioikeudesta.

Minusta järkevintä olisi hoitaa asia niin, että henkilöllä ei ole sukunimeä eikä pisamia, punaista tukkaa ja törröttäviä lettejä, vaan halutut mielikuvat synnytetään tarinan keinoin. Astrid Lindgrenin keksimiä tarinaideoita ei sellaisenaan saa käyttää, mutta jos tarinan kirjoitetaan Astrid Lindgrenin hengessä mutta silti omaperäisesti, ongelmaa ei synny.

"Peppi" saa siis tulla vapaasti kirjastoon, mutta "Peppi Pitkätossu" tarvitsee Astrid-tädin luvan.

Heikki Poroila