Otsikko
Sääennusteissa puhutaan aina esim. torstain vastaisesta yöstä. Tarkoitetaanko sillä keskiviikon ja torstain välistä yötä vai torstain ja perjantain vastaista…

Kysytty

Sääennusteissa puhutaan aina esim. torstain vastaisesta yöstä. Tarkoitetaanko sillä keskiviikon ja torstain välistä yötä vai torstain ja perjantain vastaista yötä. Molemmathan ovat vasten torstaita. Koskaan ei puhuta torstain jälkeisestä yöstä. Mihin tämä käytössä oleva vastainen sanonta perustuu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Torstain vastainen yö tarkoittaa keskiviikon ja torstain välistä yötä; ollaan menossa vasten, kohti, torstaipäivää (vrt. seinää vasten ja torstaita vasten).

133 ääntä

Kommentit

Toinen tapa viitata tähän torstain vastaiseen yöhön on keskiviikkoyö.

Ehkä torstain vastainen tarkoittaa torstaita edeltävää yötä, mutta selitys oli kyllä täydellinen floppi.

Minusta huoneen vastainen seinä on lähinnä takaseinä, ei katsojan selän takana oleva seinä. Minä taas en ymmärrä mikä seinän vastainen huone voisi olla. Huoneita lienee vain yksi.

Vastaava ilmaisu, jota ei myöskään koskaan saisi käyttää on "puolet suurempi". Onko se 50% vai 100% suurempi? Looginen selitys varmasti löytyy, mutta kukaan ei ymmärrä mitä tarkoitetaan.

Sanokaa niille meteorologeille, että kyseinen ilmaisu ei ole suomenkieltä!

Ei sotkeminen ole kielen rikastamista

Miksei voi vaan sanoa että keskiviikon jälkeinen tai torstaita edeltävä yö? Liian helppoa vai?

Nyt eletään helmikuuta ja kärvistellään pakkasissa. Äsken luin Ylen sivuilta meteorologin sanomana "keskiviikon vastaisena" ja kun en ymmärtänyt milloin, päädyin tänne.
Asia selvisi.
Toinen asia: ovatko kirjoitustarkistus jäänyt unholaan? Median tuottamassa tekstissä on enemmän kirjoitusvirheitä kuin ennen.

Päivä, esim. maanantai alkaa klo 00:00, jota edeltävä aika ei ole vielä yötä vaan sunnuntai-iltaa. Yö on maanantaita (klo 24:00) vasten ainoastaan tiistain puolella eli kyseessä on ma-ti -välinen yö.

vertaa ilmaisuja "myötämäki<>vastamäki. ihminen katsoo eteenpäin, eli vasten kasvoja on tuleva eli edessä oleva, ei selän takana oleva. siksi ehkä oikea ilmaisu voisi olla" sunnuntain myötäinen yö <> sunnuntain vastainen yö.

Miksi ei vaan voida ilmoittaa päivää ja kellonaikaa/kellonaikoja? Ei esim. torstain ja perjantain välissä ole mitään erillistä yötä.

Tosiaan miks hemmetissä pitää prassailla "torstain vastainen yö", kun voi sanoa ihan ykinkertaisesti "torstaina aamuyöllä", tai esim torstaina kello 3 aamulla

En ymmärrä liian vaikeaa

Tästähän se kielen köyhtyminen kumpuaa. Ihmiset eivät lue, ja aikaisemmat ihan normaalit sanojen merkitykset hämärtyvät. Toki kieli myös elää koko ajan ihan luonnollisestikin.

Ei kauhean pitkä aika kun "huomen" tarkoitti auronggonnousua, eikä kello 0:00. Torstain vastainen yö on se yö, jonka jälkeen valkenee torstaihuomen.

Nykyään takerrutaan ihan liikaa kellonaikoihin. Yö on auringon laskun ja nousun välinen aikajakso. Osaa siitä voi nimittää iltayöksi, sydänyöksi ja aamuyöksi, mutta tarkkoja kellonaikoja niille ei voi asettaa, kun yön pituus muuttuu joka vuorokausi.