Otsikko
Rupesin täsdä miettimään, että minkä ikäiselle lehmävasikalle alkaa kehittymään utareet ja miten niiden kehittyminen oikein tapahtuu? Eli kun lehmä syntyy niin…

Kysytty

Rupesin täsdä miettimään, että minkä ikäiselle lehmävasikalle alkaa kehittymään utareet ja miten niiden kehittyminen oikein tapahtuu? Eli kun lehmä syntyy niin ei kai sillä vastasyntyneellä lehmävasikalla vielä ole jo utareiden alkuja olemassa vai onko?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Naaraspuolisen naudan eli lehmän vasikalla on utare jo syntyessään, eli lehmän neljä maitorauhasta muodostavat utareen. Vasikan tärkeimmät elimet, mm. utare, alkavat kasvaa voimakkaasti heti syntymän jälkeen, mutta esim. vielä puolivuotiaan vasikan utare on pieni. Tietoa mm. Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT InnoNauta-hankkeen sivuilta ja Vilomixin asiakaslehden artikkelista Vasikan intensiivinen alkukasvatus parantaa maitotuotosta:

https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/mtt/mtt/esittely/toimipaikat/ruukki/Tietopankki/Emolehmatuotanto/Pesonen%20Maiju%20-%20Ihanne%20emoa%20etsimss.pdf

http://www.vilomix.fi/asiakaslehti-vasikan_intensiivinen_alkukasvatus_parantaa_maitotuotosta