Rompooli tarkoittaa maa-ainesta, johon sisältyy karkeaa soraa erikokoisine kivineen. Mistä sana rompooli on peräisin ja miten laajassa käytössä?

Kysytty

Rompooli tarkoittaa maa-ainesta, johon sisältyy karkeaa soraa erikokoisine kivineen.
Mistä sana rompooli on peräisin ja miten laajassa käytössä?

Vastaus

Vastattu

Hei

En valitettavasti löytänyt suoraa vastausta kysymykseesi. Suomen murteiden sanakirja, josta vastaus olisi voinut löytyä, on vielä keskeneräinen. Se kattaa vasta sanat aakkosväliltä a-mnää. Vastauksen voisit saada Kotimaisten kielten keskuksen Suomen murteiden sanakirjan toimittajilta: https://www.kotus.fi/nyt/kysymyksia_ja_vastauksia/murteista

Voisin arvata sanan kuitenkin olevan varsin laajasti käytössä, koska Googlehakukin sen osasi maa-aineksiin liittää.

5 ääntä

Kommentit

Italiassa on tulivuori stromboli, kuulostaa samanlaiselta sanalta.

Aivan sama tuli mieleeni. Stromboli syöksee nyt rompoolia!