Ritari Ässä TV sarjassa ajettiin Ritarin auto Kitt ajoramppia pitkin liikkuvan rekka-auton sisuksiin. Onko tällainen temppu mahdollista toteuttaa vai oliko…

Kysytty

Ritari Ässä TV sarjassa ajettiin Ritarin auto Kitt ajoramppia pitkin liikkuvan rekka-auton sisuksiin.
Onko tällainen temppu mahdollista toteuttaa vai oliko kyseessä pelkkä trikki?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ritari Ässä (engl. Knight Rider) on yhdysvaltalainen televisiosarja, jota NBC-kanava tuotti vuosina 1982–1986. Sarjaa tehtiin yhteensä 90 jaksoa ja vuonna 1991 televisioelokuva Knight Rider 2000. Ritari Ässän tuotti käsikirjoittaja ja tuottaja Glen A. Larson. Ritari Ässä (Knight Rider) kertoo Michael Knightin (David Hasselhoff) ja tekoälyllä varustetun autonsa KITTin (Knight Industries Two-Thousand) seikkailuista.

KITT on  Pontiac Trans Am Firebid -auto vuosimallia 1982. Jack Gillin johtamat stuntit käyttivät neljää Firebirdiä. Yksi autoista oli painoltaan kevennetty versio, ja sitä käytettiin hyppykohtauksiin. Siinä oli muun muassa joustava lasikuituinen alusta. Sitä voitiin nostaa nostokurjella, ja kuvata alhaalta.

Stunting-lähteiden mukaan autojen lennättämistä varten rakennetut hyppyrampit lennättävät autoja tarpeeksi korkealle ja pitkälle. Myös ajo  liikkuvan rekan sisuksiin oli mahdollista ilman trikkejä.

Lähteitä:

Chapman, Giles: TV cars : star cars from the world of television. - Yeovil : Haynes, 2006

Marjamäki, Tuomas: Stuntista toiseen / Tuomas Marjamäki, Harri-Pekka Virkki
Helsinki : Koala-kustannus, 2001.

Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Knight_Rider

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ritari_%C3%84ss%C3%A4_(vuoden_1982_televisiosarja)

http://knightrideronline.com/ -sivusto

15 Facts You Might Not Know about Knight Rider

2 ääntä

Kommentit