Rakennamme nykyaikaisen erillisen hirsisiiven vanhan maatalon viereen/tai kiinni taloon. Löytyykö kuvallisia arkkitehtiratkaisuja kirjaston hyllyiltä?

Kysytty

hei
Rakennamme nykyaikaisen erillisen hirsisiiven vanhan maatalon viereen/tai kiinni taloon. Löytyykö kuvallisia arkkitehtiratkaisuja kirjaston hyllyiltä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eeva Aarrevaaran kirjoittamassa Perinnerakentajan oppaassa (1995) käsitellään lisärakentamista ja maalaistaloja. Minulla ei ole nyt tilaisuutta tarkistaa, onko siinä mukana kuvallisia malliratkaisuja. Sen sijaan Humberto Cifuentesin teoksessa Puutalon laajentaminen (1979) on 15 kuvitettua malliratkaisua 1 1/2 -kerroksisen ja ns. ruotsalaisen talon laajentamiseksi. Helena Kantolan kirjoittamassa teoksessa Perusparannuksen mallisuunnitelmia (1981) esitetään malliratkaisuja kolmeen viime sotia seuranneen jälleenrakennuskauden tyyppitaloon. yleisperiaatteet ovat sovellettavissa koko pientalokantaamme.
Kysymyksestänne ei käy ilmi, minkälaiseen taloon hirsisiipeä rakennetaan. Teoksessa Peruskorjauksen puurunkotyöt (1987) on myös jonkinlaisia kuvia erilaisista laajennuksista ja lisärakenteista, tosin ne ovat pienikokoisia.
Hyviä esimerkkejä löytyy varmaan myös Meidän talo- tai Hirsilehdistä, joita voi lainata kirjastosta.