Pystyykö metallirokin kappaleita kirjoittamaan nuoteilla vai miten varmistetaan, että kappaleet toistuvat samanlaisina vuodesta toiseen? Tyypillistä tälle…

Kysytty

Hei. Pystyykö metallirokin kappaleita kirjoittamaan nuoteilla vai miten varmistetaan, että kappaleet toistuvat samanlaisina vuodesta toiseen? Tyypillistä tälle musiikille on kova roikina ja vokalistin eri tasoinen karjahtelu. Esimerkkinä mainitsen Lordin Euroviisuvoittajakappaleen Hard Rock Hallelujah. Onko tästä biisistä siis nuotteja?

Vastaus

Vastattu

Mr. Lordin eli Tomi Putaansuun säveltämä ja sanoittama Hard rock hallelujah löytyy monista nuottikokoelmista. Mutta vaikka valikoima on laaja, siinä näkyy populaarimusiikin nuotinnoksille tavanomainen viitteellisyys. Nuottiin on kirjoitettu yleensä vain kolme asiaa: melodia, sanat ja säestyssoinnut. Ajatuksena on, että tarjotaan laulajalle tai soittajalle jonkinlainen lähtökohta omaa tulkintaa varten. Mikään tavanomainen laulukirja ei tarjoa Lordin esityksen transkriptiota sellaisenaan. Todennäköisesti monipuolisin nuotinnos löytyy Lordin kokoelmasta Songs for the rockoning day (2006), joka löytyy isommista kirjastoista.

Populaarimusiikistakin julkaistaan jonkin verran levytyksiin perustuvia transkriboituja nuotinnoksia, joissa pyritään esittämään nuottikuvana kaikki se, minkä esittäjä levyllä esittää. Esimerkiksi The Beatles -yhtyeen tuotannosta on tehty tällainen bändinuotti, mutta useimmiten transkriptio koskee vain yksittäistä soitinta (soolokitara, basso tai rummut), koska täydellisen transkription tekeminen on kallista ja ostajajoukko pienempi kuin perinteisen viitteellisen nuotin kohdalla. Näitä "rock score" -tyyppisiä nuotteja on julkaistu lähinnä kaikkein suosituimmilta rock-yhtyeiltä.

Hakusanoja, joilla tällaisia hiukan lähempänä äänityksiä olevia nuotinnoksia voi kirjastojärjestelmistä etsiä, ovat "transcription", "transcribed", "rock score", "band score", "transcribed full scores", "off the record", "note for note", "recorded version" ja "partituuri". Esimerkiksi HelMet-tietokannassa haku "partituuri heavy rock" tuottaa 40 osumaa.

Kannattaa silti muistaa, että populaarimusiikissa nuottien tarkoitus ei ole normaalisti esittää yhden tulkinnan pikkutarkkaa jäljennöstä, joka jo sinänsä on vaikeaa ja esimerkiksi laulutavan osalta käytännössä mahdotonta. Jos tavoitteena on soittaa tarkasti esikuvan tavoin, nuottia tärkeämpää on oma soittotaito ja kuuntelemisen kautta oppiminen. On niin paljon asioita, joita ei nuottikuvassa pysty esittämään, jotka kuitenkin ovat olennainen osa tulkintaa.

Heikki Poroila