Pystyykö kirjastosta missään olosuhteissa ostamaan teosta itselleen? Olen etsinyt erästä kirjaa, ja sitä ei tunnu löytyvän muualta kuin kirjastosta. Haluaisin…

Kysytty

Pystyykö kirjastosta missään olosuhteissa ostamaan teosta itselleen? Olen etsinyt erästä kirjaa, ja sitä ei tunnu löytyvän muualta kuin kirjastosta. Haluaisin teoksen itselleni. Mihin minun tulisi ottaa yhteyttä?

Vastaus

Vastattu

Kirjastot poistavat kokoelmistaan kirjoja, jotka ovat rikkinäisiä, turmeltuneita (esim. kastuneita tai kotieläimen nakertamia), tiedoltaan vanhentuneita tai joiden kysyntä on hiipunut. Hyväkuntoisia poistettuja kirjoja voidaan myydä asiakkaille esim. myyntitapahtumissa tai jatkuvasti poistokirjahyllystä.

Kirjastosta ei voi siis ostaa hyllystä tiettyä teosta eikä myöskään varata niin, että kirjan saisi siinä vaiheessa, kun se poistetaan kokoelmista.
Voit katsoa, löytyykö haluamaasi kirjaa antikvariaateista, esim. Antikvaari - kirjakauppa verkossa tai Antikka.net. Antikka.net-palvelussa on myös kohta Puutelista. Etsimänsä kirjan voi jättää puutelistalle, jos kirjaa ei löydy palvelusta. Lista toimitetaan kaikille Antikassa mukana oleville antikvariaateille.