Otsikko
Pystynkö muuttamaan vanhat VHS -kasetit "nykymuotoon" kirjastossa. Miten pitää toimia ? mulla 3 kasettia kauan menee?

Kysytty

Pystynkö muuttamaan vanhat VHS -kasetit "nykymuotoon" kirjastossa.

Miten pitää toimia ? mulla 3 kasettia kauan menee?

Vastaus

Vastattu

kaupungin pääkirjastolla on digistudio, missä tuo onnistuu. Digistudioon voi varata ajan, ja maksimissaan neljä tuntia kerrallaan. Vastauksen lopussa on linkki sivulle, mistä varauksen voi tehdä.

Digistudiossa voi muuntaa vhs-kasetit suoraan dvd-levyille, jolloin työ kestää sen kuinka pitkään kasetitkin kestävät. Toinen vaihtoehto on tehdä työ tietokoneella, niin että muuntaa kasetit tiedostomuotoon. Tällöin ne voi tallentaa muistitikulle tai sitten dvd-levyille. Tämä vaihtoehto on hieman hitaampaa työtä, kun tiedostoista muodostuu aika isoja, ja kone pakkaa ja tallentaa ne hieman hitaammin. Suositeltavaa onkin tällöin pätkiä filmit osiin ja siis pienempiin tiedostoihin, mutta joka tapauksessa aikaa kannattaa varata lisäksi tiedostojen tallentamiseen filmien läpipyörimisen lisäksi.

Kun teette varausta, niin viestikenttään voi laittaa myös tiedon haluaako opastusta alkuun. Digistudiossa on kyllä selkeät laaditut ohjeet siellä toimimiseen.

https://keski.finna.fi/Content/kirjastot?jyvaskylan-paakirjasto?digitoi…