Pystyisitteköhän tunnistamaan 1980-luvulla lukemani lastenkirjan, jonka nimeä tai tekijää en enää muista. Se oli lasten kuvakirja, jossa päähenkilötytön ystävä…

Kysytty

Hei!
Pystyisitteköhän tunnistamaan 1980-luvulla lukemani lastenkirjan, jonka nimeä tai tekijää en enää muista. Se oli lasten kuvakirja, jossa päähenkilötytön ystävä Henrik (?) hukkuu (muistaakseni, kun heikko jää pettää alla). Lapset ovat noin 4 - 8-vuotiaita. Kirjassa on kohtaus, jossa tyttö on kirkossa jumalanpalveluksessa ja saa kuulla ystävänsä kuolemasta. Tapahtumat sijoittuivat jonnekin menneisyyteen, ehkä ajalle ennen 1940-lukua. Kyseessä saattoi olla saaristolaisympäristö. En tiedä, oliko kirja kotimainen vai käännös jostakin pohjoismaisesta kielestä. Minulle lainattiin se Ilmajoen kirjastosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voisi olla norjalaisen Marit Kaldholin kirja Hyvästi Henrik. Se on suomennettu 1986. Kirjaa saa Espoossa Omenan ja Nöykkiön kirjastoista. Lisäksi sitä löytyy joistakin Helsingin ja Vantaan kirjastoista.