Pyhäjärvellä Pyhäjoessa on Kuppaankoski ja lähistöllä Kuppaanmäen kallio sekä talonnimiä Iso Kuppaa ja Pikku Kuppaa ( Iso Kupas ja Pikku Kupas ). Mitä…

Kysytty

Pyhäjärvellä Pyhäjoessa on Kuppaankoski ja lähistöllä Kuppaanmäen kallio sekä talonnimiä Iso Kuppaa ja Pikku Kuppaa ( Iso Kupas ja Pikku Kupas ). Mitä tarkoittavat sanat kupas ja kuppaa tässä yhteydessä?
Tiedän että kuppaa tarkoittaa varastaa ja viivytellä ihan nykyisessä kielenkäytössä

Vastaus

Vastattu

Sanalle kuppaa ei löytynyt suoranaista merkitystä, mutta sana kupias on tarkoittanut päällysmiestä, kylänvanhinta. Paikannimien taustalla voi olla jonkinlainen henkilöyhteys.