Otsikko
Protestantismi ja sen vaikutukset Suomen kirkkohistoriaan.

Kysytty

Protestantismi ja sen vaikutukset Suomen kirkkohistoriaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Neliosainen teos Suomen kirkon historia kattaa Suomen kirkkohistorian keskiajalta nykypäiviin asti. Protestanttisuuteenhan lasketaan kuuluvan ne kirkot ja uskonnolliset yhteisöt, jotka syntyivät 1500-luvun uskonpuhdistuksen seurauksena. Kirjasarjan ensimmäisessä osassa käsitellään juuri uskonpuhdistusta ja sen vaikutusta Suomessa. Neljännessä osassa käsitellään muun muassa protestanttisia vähemmistöryhmiä Suomessa.
Kirjassa Uskon aika : Kristikunnan historia on lyhyesti ja ytimekkäästi esitelty protestanttisia kirkkoja ja kannattaa tutustua myös Alister McGrathin teokseen Kristillisen uskon perusteet : johdatus teologiaan.

Matti Ijäksen artikkelissa Reformoitujen kirkkojen kuva suomalaisessa teologiassa 1900-luvulla käsitellään myös protestantismia.

Hyviä kirkkoihin ja kirkkohistoriaan liittyviä linkkejä löytyy Makupalojen sivuilta osoitteesta http://www.makupalat.fi/uskonto1.htm